Anatomia patologiczna

Anatomia patologiczna. Niedrożność jelita wiedzie do znacznego rozszerzenia pętli jelit, zwłaszcza jelita doprowadzającego, tuż przed zatkaną lub uciśniętą pętlą, a to wskutek gromadzenia się w nich dużej ilości gazów, zawartości stałej i cieczy obficie wydzielanej przez ścianę jelita. Rozszerzeniu mogą ulegać nie tylko najbliższe Jelita, ale także dwunastnica i żołądek, zwłaszcza jeżeli niedrożne jest jelito w górnej części. Natomiast jelita poniżej miejsca niedrożności zapadają się. Jeżeli niedrożność powstała na tle powoli rozwijającego się zwężenia jelit, to mięśnie rozdętych pętli są przerosłe, natomiast w ostrej niedrożności jelita przed zwężeniem są rozszerzone i wskutek rozdęcia ścieńczone. W jelicie doprowadzającym stwierdza się cechy zapalenia, a także nieraz owrzodzenia. Objawy. Pierwszym objawem mechanicznej niedrożności jelita z zamknięcia jego światła jest zupełne zatrzymanie stolców i wiatrów. Wprawdzie, w początkowym okresie chory może jeszcze oddawać stolec oraz gazy, lecz one pochodzą z części jelit znajdujących się poniżej miejsca niedrożności. Jednocześnie z tym zaczyna chory odczuwać bóle w brzuchu o charakterze kolki, szczególnie silne, jeżeli niedrożność powstaje na tle zwężenia jelita przebiegającego z przerostem mięśni jelita doprowadzającego. Bóle są przerywane okresami bezbólowymi. W niedrożności jelita cienkiego bóle zazwyczaj są o wiele silniejsze niż w niedrożności jelita grubego. W dalszym przebiegu choroby bóle mogą słabnąć w związku z porażeniem nadmiernie przedtem kurczących się pętli jelitowych. [przypisy: kabiny toaletowe, firma sprzątająca, fotobudka wesele ]