Angiografia wieńcowa za pomocą 64-rzędowego CT

W artykule na temat oceny tętnic wieńcowych z użyciem 64-rzędowej, wieloosobowej tomografii komputerowej z angiografią angiograficzną (CORE 64) (wydanie z 27 listopada), Miller i in. raczej pomijają punkt współczesnej angiografii komputerowej tomografii komputerowej (CT), podobnie jak Redberg i Walsh w ich towarzyszącym artykule Perspective.2. Angiografia CT nigdy nie zastąpi angiografii cewnika w ten sam sposób, w jaki angiografia płucna CT uzurpowała sobie swój inwazyjny odpowiednik jako standard. Nawet wykorzystanie skanerów CT ze stale rosnącą liczbą detektorów nie jest w stanie w pełni pokonać ograniczeń rozdzielczości przestrzennej narzuconych przez ruchy serca.
Mając to na uwadze, czułość i swoistość angiografii TK i jej wartość predykcyjna wyniku negatywnego wynosząca 83% są bardziej korzystne niż inne metody nieinwazyjne. Rola i główne zalety angiografii TK – nie w przyszłości, ale teraz – polegają na unikaniu inwazyjnej angiografii i związanego z nią ryzyka poważnych powikłań sercowo-naczyniowych u pacjentów z niskim lub umiarkowanym ryzykiem wymagającym rewaskularyzacji. Argumentacja przeciwko stosowaniu angiografii CT na podstawie kosztów jest nielogiczna. Jeśli angiografia CT jest stosowana rozważnie z następczą angiografią cewnika w miarę potrzeby, powinna raczej zmniejszyć, a nie podnieść koszty, częściowo poprzez usunięcie medycznych i prawnych kosztów powikłań związanych z angiografią cewnika.
Andrew C. McCulloch, MB, Ch.B.
Stirling Royal Infirmary, Stirling FK8 2AU, Wielka Brytania
Andrzej. netto
2 Referencje1. Miller JM, Rochitte CE, Dewey M, i in. Diagnostyczne wyniki koronarografii za pomocą 64-rzędowego CT. N Engl J Med 2008; 359: 2324-2336
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
2. Redberg RF, Walsh J. Zapłać teraz, korzyści mogą nastąpić – w przypadku angiografii komputerowej tomografii komputerowej. N Engl J Med 2008; 359: 2309-2311
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
Porównawcza ocena 64-rzędowego CT z selektywną angiografią kontrastową ma poważne wady, ponieważ wykorzystuje dwuwymiarowy pomiar średnicy naczynia, wyrażony jako zwężenie procentowe, o którym wiadomo, że ma bardzo niski stopień dokładności. Ponadto, taki pomiar nie może uwzględniać szerokiej zmienności miejscowych zmian naczyniowych, które determinują stopień niedrożności przepływu.1,2 Niestety, Miller i in. nie są pierwszymi badaczami, którzy mogą zostać wprowadzeni w błąd przez nasze zaabsorbowanie lumezją wieńcową , jak twierdzą niektórzy czołowi kardiolodzy3. Autorzy zastosowali arbitralny próg zwężenia 50% jako wskaźnik niedrożności i nie wyjaśnili wyniku klinicznego takie odcięcie. Całkowicie zlekceważyli zdolność angiografii kontrastowej do identyfikacji opóźnienia w przepływie regionalnym i istnienia odpowiednich zabezpieczeń w odniesieniu do uszkodzenia mięśnia sercowego.4 Chociaż zgadzam się z wnioskiem, że angiografia angiografia wielodawkowa CT nie może obecnie zastąpić konwencjonalnej angiografii wieńcowej, ten wniosek jest oparty w wielu kwestiach, które nie zostały uwzględnione w tym badaniu.
Sven Paulin, MD, Ph.D.
Beth Israel Deaconess Medical Center, Boston, MA 02215
4 Referencje1. Robbins SL, Bentov J. Kinetyka lepkiego przepływu w naczyniu modelowym: wpływ zwężeń o różnej wielkości, kształcie i długości Lab Invest 1967; 16: 864-874
Web of Science Medline
2. Paulin S. Ocena nasilenia zmian wieńcowych za pomocą angiografii. N Engl J Med 1987; 316: 1405-1407
Full Text Web of Science Medline
3. Topol EJ, Nissen SE. Nasze zaabsorbowanie lumezją wieńcową: dysocjacja wyników klinicznych i angiograficznych w chorobie niedokrwiennej serca. Circulation 1995; 92: 2333-2342
Web of Science Medline
4. Paulin S. Funkcjonalne zmiany w krążeniu wieńcowym odzwierciedlone w angiogramie. Cardiovasc Intervent Radiol 1982; 5: 177-185
Crossref Web of Science Medline
Miller i in. porównały dokładność angiografii 64-plasterkowej CT z konwencjonalną angiografią do identyfikacji choroby wieńcowej. Spośród 405 pacjentów, którzy przeszli badania przesiewowe, 89 (22%) zostało wykluczonych z badania, ponieważ mieli oni wynik w skali wieńcowej większy niż 600. Dodatkową, nieujawnioną część pacjentów wykluczono, ponieważ mieli poziom kreatyniny w surowicy większy niż 1,5. mg na decylitr, klirens kreatyniny poniżej 60 ml na minutę, przebytą wcześniej operację kardiochirurgiczną lub niedawną interwencję, migotanie przedsionków, niewydolność serca lub wskaźnik masy ciała (waga w kilogramach podzielona przez kwadrat wysokości w metrów) ponad 40, wśród innych kryteriów. Kryteria te charakteryzują dodatkowy nietrywialny odsetek pacjentów z bólem w klatce piersiowej, którzy mogą być oceniani pod kątem możliwej choroby wieńcowej. Przeciwnie, żadne z tych kryteriów nie musi być wykluczone z innych nieinwazyjnych podejść (np. Scyntygrafia perfuzji mięśnia sercowego) w celu oceny hemodynamicznie istotnej niedrożności naczyń wieńcowych. Potencjalnie duży odsetek pacjentów, którzy zostali uznani za niekwalifikujących się do oceny wieńcowej w angiografii CT, skłania do postawienia pytania w sekcji Dyskusja artykułu: Jaka jest rola tego testu w algorytmie diagnostycznym dla pacjentów z podejrzeniem choroby wieńcowej.
Stephen K. Gerard, Ph.D.
Seton centrum medyczne, Daly miasto, CA 94015
Miller i in. wnioskuj, że u chorych z objawami z podejrzeniem choroby niedokrwiennej serca, angiografia CT nie ma wystarczającej wartości predykcyjnej dodatniej lub ujemnej, aby zastąpić konwencjonalną angiografię. W tym kontekście dwie kwestie zasługują na podkreślenie. Po pierwsze, niezależnie od dokładności, angiografia CT raczej nie zastąpi konwencjonalnej angiografii u pacjentów z pośrednim lub wysokim ryzykiem choroby niedokrwiennej serca, ponieważ prospektywne zastosowanie angiografii TK w tej populacji narażałoby dużą część pacjentów na łączne ryzyko, promieniowanie i koszty związane z przechodzeniem przez obie procedury. Co więcej, wcześniejsze badania sugerują, że angiografia TK ma najlepsze wyniki diagnostyczne u pacjentów niskiego ryzyka, o czym świadczą wysokie wskaźniki dodatniego prawdopodobieństwa i niskie wskaźniki wiarygodności negatywnej.1 Po drugie, jak zauważyli autorzy, dodatnie i ujemne wartości predykcyjne zależą od częstość występowania choroby, a zatem bardziej odpowiednie może być przedstawienie wskaźników wiarygodności w celu opisania wyników testu diagnostycznego (współczynnik prawdopodobieństwa dodatniego, 8,5, współczynnik wiarygodności ujemnej, 0,2).
Ganesan Karthikeyan, MD, DM
McMaster University, Hamilton, ON L8L 2X2, Kanada
com
Odniesienie1 Meijboom WB, van Mieghem CA, Mollet NR, i in. 64-krotna angioplastyka wieńcowa z użyciem tomografii komputerowej u pacjentów z wysokim, pośrednim lub niskim prawdopodobieństwem wystąpienia znaczącej choroby wieńcowej. J Am Coll Ca