Randomizowana próba Rosuwastatyny w zapobieganiu żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej

Kontrowersje trwają nadal, jeśli chodzi o zakres wspólnych szlaków między zakrzepicą tętnicową i żylną oraz to, czy leczenie znanej skuteczności w przypadku jednego procesu chorobowego przynosi stałe korzyści dla drugiej. W badaniach obserwacyjnych uzyskano zmienne szacunki wpływu leczenia statynami na ryzyko żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej, a brak jest danych z randomizowanych badań. Metody
My losowo wyznaczyliśmy 17 802 pozornie zdrowych mężczyzn i kobiet o niskim cholesterolu lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) poniżej 130 mg na decylitr (3,4 mmol na litr) i o wysokiej czułości C-reaktywnym poziomie białka 2,0 mg na litr lub wyższym otrzymują rozuwastatynę, 20 mg na dobę lub placebo. Obserwowaliśmy uczestników po wystąpieniu zatorowości płucnej lub zakrzepicy żył głębokich i przeprowadziliśmy analizy danych na podstawie intencji leczenia.
Wyniki
Podczas medianowego okresu obserwacji wynoszącego 1,9 roku (maksymalnie 5,0), objawowa żylna choroba zakrzepowo-zatorowa wystąpiła u 94 uczestników: 34 w grupie rozuwastatyny i 60 w grupie placebo. Wskaźniki żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wynosiły 0,18 i 0,32 zdarzenia na 100 osobo-lat obserwacji w grupie odpowiednio rozuwastatyny i placebo (współczynnik ryzyka z rozuwastatyną, 0,57, przedział ufności 95% [CI], od 0,37 do 0,86; p = 0,007 ); odpowiednie wskaźniki dla niesprowokowanej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej (tj. występującej przy braku znanego stanu złośliwego, urazu, hospitalizacji lub zabiegu chirurgicznego) wynosiły 0,10 i 0,17 (współczynnik ryzyka, 0,61, 95% CI, 0,35 do 1,09, P = 0,09) i w przypadku wywołanej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej (tj. występującej u pacjentów z rakiem lub podczas lub wkrótce po traumie, hospitalizacji lub zabiegu chirurgicznym), 0,08 i 0,16 (współczynnik ryzyka, 0,52, 95% CI, 0,28 do 0,96, P = 0,03). Częstość występowania zatorowości płucnej wynosiła 0,09 w grupie rozuwastatyny i 0,12 w grupie placebo (współczynnik ryzyka 0,77; 95% CI, 0,41 do 1,45, P = 0,42), podczas gdy częstość zakrzepicy żył głębokich wynosiła tylko 0,09 i 0,20, odpowiednio (współczynnik ryzyka, 0,45, 95% CI, 0,25 do 0,79, P = 0,004). Spójne efekty zaobserwowano we wszystkich badanych podgrupach. Nie zaobserwowano istotnych różnic między grupami leczonymi pod względem częstości występowania krwawień.
Wnioski
W tej próbie pozornie zdrowych osób rosuwastatyna znacznie zmniejszyła występowanie objawowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00239681.)
Wprowadzenie
Zakrzepica żył i zakrzepica tętnicza są częstymi, poważnymi i silnie związanymi z wiekiem zdarzeniami, które często występują razem 1, 2 i mają pewne czynniki ryzyka. 3-7 Kontrowersje wciąż dotyczą natury i zakresu ich wspólnych ścieżek oraz tego, czy leczenie wykazanej skuteczności w jednym schorzeniu , w tym leki przeciwzakrzepowe, terapie przeciwpłytkowe, leki trombolityczne i statyny, mają stałe korzyści dla pierwotnej lub wtórnej profilaktyki innych osób 8-10
Korzyści statyn mogą wynikać nie tylko z ich wpływu na poziom lipidów, ale także z ich wpływu na zakrzepicę i stany zapalne. [11-13] Dwa prospektywne badania obserwacyjne wykazały, że znaczące i znaczące zmniejszenie ryzyka żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej było związane ze stosowaniem statyny, w tym zmniejszenie o 50% ryzyka wśród osób zażywających statyny w badaniu Heart and Estrogen / Progestin Replacement 14 oraz zmniejszenie o 22% wśród osób zażywających statyny w Ontario w Kanadzie, obliczone na podstawie danych o roszczeniach administracyjnych.15 Cztery przypadki kontroli badania wykazały również zmniejszenie ryzyka zakrzepicy żylnej – od 26% do 58% – które były związane ze stosowaniem statyn.16-19 Jednak dwa dodatkowe badania obserwacyjne, które wykorzystywały skomputeryzowane bazy danych w Wielkiej Brytanii, wykazały brak związku pomiędzy stosowaniem statyn a ryzykiem zakrzepicy żylnej.20,21 Ponadto, oszacowanie potencjalnych plejotropowych efektów statyn w obserwacjach Wyniki badań z randomizacją są trudne, ponieważ trudno jest ocenić wskazania i przeszkody w rozpoczęciu leczenia statyną, a także ich zgodność z pacjentem.22 Ze względu na te wyzwania, jakim jest wiarygodne oszacowanie, dowody z randomizowanych badań klinicznych są ograniczone. Wymagane.23
Uzasadnienie stosowania statyn w zapobieganiu: badanie interwencyjne oceniające rozuwastatynę (JUPITER) badało kwestię, czy leczenie rosuwastatyną w dawce 20 mg na dobę, w porównaniu z placebo, zmniejszyłoby częstość pierwszych poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych