Skrecenie oraz zawezlenie wiodace do niedroznosci jelit dotycza przewaznie petli jelita o dlugiej krezce z waska podstawa.

Raczej można je zastosować przed samym zabiegiem chirurgicznym, by wykonać go w bardziej sprzyjających warunkach, natomiast bóle i nadmierne ruchy robaczkowe lepiej uśmierzać gorącymi okładami na brzuch. Jeżeli pomimo zastosowania leczenia zachowawczego niedrożność nie ustępuje w najbliższym czasie (1-2 dni), nie należy ociągać się z niezwłocznym przekazaniem chorego chirurgowi. W wyborze czasu operacji orientujemy się w tych przypadkach nie ogólnym stanem chorego, lecz tym, czy zatrzymanie stolców i wiatrów ustępuje po leczeniu zachowawczym b) Niedrożność mechaniczna z zadzierzgnienia (Tleus mechanicus e strangulatione) przyczyny. Najczęstszą przyczyną niedrożności z zadzierzgnienia jest uwięźniecie (incarceratio s- strangulatio) przepukliny zewnętrznej lub wewnętrznej oraz zaciśnięcie jelita pod postronkami bliznowatymi, które wytworzyły się w następstwie zapalenia otrzewnej lub po operacji. Rzadziej przyczyną bywa przegięcie jelita ponad- takimi postronkami (jak bielizna wisząca na sznurze), zaciśnięcie przez uchyłek Meckela, skręcenie pętli dookoła długiej osi (tprsio), zawęźlenie (volvulus), wgłobienie (invaginatio s. intussusceptio). Skręcenie oraz zawęźlenie wiodące do niedrożności jelit dotyczą przeważnie pętli jelita o długiej krezce z wąską podstawą. Najczęściej skrętowi ulega okrężnica esowata, gdy jest wydłużona i punkty przyczepu krezki są do siebie zbliżone, oraz ruchoma kątnica, rzadziej dolna część jelita cienkiego i żołądek. Zawęźlenie spotyka się rzadko, prawie wyłącznie u mężczyzn, przy tym najczęściej nocą. W większości przypadków zawęźlenie powstaje między długimi pętlami-jelita krętego i okrężnicą esowatą, rzadziej między pętlami jelita, cienkiego. Następstwa. [patrz też: niacynamid, plastyka krocza, kabiny toaletowe ]