Spodziewane badanie żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej po poważnej traumie ad 5

Pozostali dwaj pacjenci odmówili wykonania angiografii płucnej. Tak więc rozpoznanie zatorowości płucnej (lub zakrzepicy żył głębokich) zostało potwierdzone u mniej niż połowy pacjentów z cechami klinicznymi sugerującymi zatorowość płucną. Analiza czynników ryzyka
Tabela 3. Tabela 3. Charakterystyka pacjentów z zakrzepicą żył głębokich i bez zakrzepicy. Jednowymiarowa analiza potencjalnych czynników zakrzepicy żylnej wykazała istotne powiązanie między zakrzepicą a następującymi czynnikami: wiek, wynik Skali Skróconego Urazu dla kończyn, uraz ortopedyczny kończyn dolnych, uraz rdzenia kręgowego, złamanie kości udowej lub piszczeli, krew transfuzja w ciągu pierwszych 24 godzin po przyjęciu i operacja (P <0,05 dla wszystkich tych czynników) (Tabela 3). Pacjenci z zakrzepicą żył głębokich byli również znacznie mniej mobilni i mieli dłuższy średni pobyt w szpitalu niż ci bez zakrzepicy (36,7 dni vs. 28,1 dni).
Czynniki, które nie były istotnie związane z zakrzepicą, obejmowały płeć, przyczynę urazu, wskaźnik ciężkości obrażeń, poważne obrażenia głowy lub złamania miednicy, grupę krwi, ilość krwi przetoczoną w ciągu pierwszych 24 godzin i łączną liczbę godzin spędzonych w pokój od czasu przyjęcia do wykonania flebografii.
Tabela 4. Tabela 4. Czynniki ryzyka dla zakrzepicy żył głębokich w kohorcie 349 pacjentów. Wielokrotna regresja logistyczna zidentyfikowała pięć statystycznie istotnych czynników, które były niezależnymi czynnikami predykcyjnymi zakrzepicy żył głębokich: wiek, transfuzja krwi, operacja, złamanie kości udowej lub piszczeli oraz uraz rdzenia kręgowego (Tabela 4). Test dobroci dopasowania Hosmera i Lemeshowa potwierdził, że model pasuje do zestawu danych z P = 0,6322.
Dyskusja
Potwierdziliśmy, że zakrzepica żył głębokich jest częstym powikłaniem po poważnym urazie, z ogólną częstością 58% w naszej kohorcie. Co ważniejsze, proksymalną zakrzepicę żył głębokich zdiagnozowano u 18% pacjentów, a trzech pacjentów zmarło z powodu masywnej zatorowości płucnej pomimo nadzoru klinicznego i pletyzmograficznego. Biorąc pod uwagę wysoki odsetek bliższej zakrzepicy żył głębokich, oczekujemy, że wskaźnik śmiertelnej zatorowości płucnej (0,4%) byłby wyższy, gdybyśmy nie przeszukali pacjentów z pletyzmografią i flebografią, a następnie leczą tych, którzy mieli pozytywne testy.
Dwa wcześniejsze badania, w których stosowano rutynową flebografię u pacjentów po urazie, również zgłaszały wysoką częstotliwość zakrzepicy żylnej9,10. Freeark i wsp. stwierdzono zakrzepicę żył głębokich u 35% wysoce wyselekcjonowanej grupy 124 pacjentów, z których ponad połowa miała złamania w biodrze i wszystkie były unieruchomione przez co najmniej trzy tygodnie 9. Badanie Kudsk i wsp. u 63% pacjentów z mnogimi uszkodzeniami stwierdzono zamknięcie zakrzepicy żył głębokich na co najmniej 10 dni, chociaż oceniano tylko 38 pacjentów10. Nasze dane są również zgodne z wysoką częstością zakrzepicy stwierdzoną w innych, nieco analogicznych grupach pacjentów, w tym u osób poddawanych ogólnym zabiegom chirurgicznym24,25 oraz u osób z urazami rdzenia kręgowego26 lub złamaniami biodra lub piszczeli27-30.
Mniej niż 2% naszych pacjentów z zakrzepicą żył głębokich miało kliniczne cechy sugerujące zakrzepicę przed wykonaniem flebografii, mimo że wielu bezobjawowych pacjentów z zakrzepicą żył głębokich miało rozległe skrzepliny
[patrz też: diagnoza integracji sensorycznej, spodnie ciążowe allegro, jelito biodrowe ]

Powiązane tematy z artykułem: diagnoza integracji sensorycznej jelito biodrowe spodnie ciążowe allegro