Spodziewane badanie żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej po poważnej traumie ad 6

Śmiertelna zatorowość płucna u pacjentów po urazie może wystąpić bez ostrzeżenia, przy braku klinicznych dowodów zakrzepicy żył głębokich i pomimo nieinwazyjnego badania żylnego. Rozpoznanie zatorowości płucnej (lub zakrzepicy żył głębokich) potwierdzono tylko u 15 spośród 39 pacjentów (38 procent), u których stwierdzono zatorowość płucną, chociaż bezobjawowi pacjenci nie byli poddawani badaniom przesiewowym na obecność zatorowości płucnej. Niska wiarygodność badań klinicznych nad zakrzepicą została również wykazana w innych badaniach pacjentów z traumą .7,9,10,12 lub w innych stanach. Wśród pacjentów z urazem, ten problem jest spotęgowany przez wysoką częstotliwość bólu nóg i obrzęku z powodu urazów nóg lub bólu w klatce piersiowej i duszności spowodowanej urazami klatki piersiowej. Uważamy, że w tym badaniu konieczne jest zastosowanie flebografii, ponieważ nieinwazyjne testy, takie jak pletyzmografia impedancyjna i ultrasonografia żylna, nie zostały odpowiednio zwalidowane w badaniach pacjentów z urazem i istnieją znaczne dowody na to, że obie procedury mają zmniejszoną czułość, gdy są stosowane do badania pacjentów w przypadku zakrzepicy żył głębokich, nawet proksymalnej zakrzepicy żył głębokich31-38. Nieoczekiwanie wykryliśmy dużą liczbę zakrzepicy żył głębokich u pacjentów, u których tylko poważne obrażenia dotyczyły twarzy, klatki piersiowej lub jamy brzusznej oraz u pacjentów z poważnymi obrażeniami głowy. Jednak obecność złamań kończyn dolnych miała silny wpływ na ryzyko zakrzepicy żył głębokich u pacjentów z poważnymi urazami w więcej niż jednym systemie.
Czynnikami predykcyjnymi zakrzepicy żylnej w naszym badaniu były: wiek, konieczność operacji lub przetoczenie krwi oraz obecność złamań kończyn dolnych lub urazów rdzenia kręgowego. Chociaż dobrze wiadomo, że starsi pacjenci mają zwiększone ryzyko zakrzepicy, to wiek 39-41 był również czynnikiem ryzyka u naszych pacjentów, których średni wiek wynosił tylko 39 lat. Młodzi pacjenci z urazem pozostają jednak w grupie wysokiego ryzyka. W naszym badaniu częstość występowania zakrzepicy żył głębokich wynosiła 46% u osób w wieku poniżej 30 lat.
Pacjenci ze złamaniami kości piszczelowej lub kości udowej byli prawie pięciokrotnie bardziej podatni na zakrzepicę żył głębokich niż pacjenci bez złamań w tych miejscach. Chociaż związek ten odnotowano od ponad 65 lat, tylko w 3-12,30,42-44 tylko w 3 innych badaniach zastosowano flebografię w celu oceny ryzyka zakrzepicy żył głębokich u pacjentów ze złamaniami kończyn dolnych9,10,30. Ponad 80 procent naszych pacjentów z urazem rdzenia kręgowego miało zakrzepicę żył głębokich, a dwie z śmiertelnych zatorów płucnych dotyczyły pacjentów z uszkodzeniami rdzenia kręgowego. Poprzedni badacze odkryli również silny związek między uszkodzeniem rdzenia kręgowego a ryzykiem zakrzepicy26, 45,46. Zmniejszona ruchliwość i dłuższy pobyt w szpitalu były również związane ze zwiększonym ryzykiem zakrzepicy, podczas gdy wskaźnik ciężkości urazu nie był związany ze zwiększonym ryzykiem 10-12. To ostatnie odkrycie sugeruje, że specyficzny typ urazu odgrywa większą rolę w powstawaniu zakrzepicy żylnej niż ciężkość urazu.
Chociaż stwierdzono, że niektóre grupy pacjentów charakteryzują się szczególnie wysoką częstotliwością zakrzepicy, tylko niewielka część całej grupy była nisko
[hasła pokrewne: penirium skład, anatomia gardła, fala uderzeniowa warszawa ]