Szczególnie powaznie rokuja zwezenia powstajace na tle nowotworu zlosliwego.

Szczególnie poważnie rokują zwężenia powstające na tle nowotworu złośliwego. Leczenie w zwężeniu jelita powinno być przede wszystkim przyczynowe. Jest ono zachowawcze w przypadkach zwężenia powstającego wskutek uporczywego zaparcia stolca z wytwarzaniem się kamieni kałowych, wskutek tyłozgięcia macicy itp. W zwężeniu jelit na tle nowotworu złośliwego leczenie polega na jak najwcześniejszej operacji. W zwężeniu jelit pochodzenia bliznowatego uciekamy się także do leczenia operacyjnego, jeżeli zwężenie wywołuje częste napady bólów, zwłaszcza zaś jeżeli ma charakter postępujący i wiedzie do znacznego rozdęcia jelita, które może grozić przedziurawieniem. Natomiast w zwężeniu jelit nie wywołującym większych dolegliwości poprzestajemy na leczeniu zachowawczym. Leczenie to polega przede wszystkim na- przestrzeganiu pewnych przepisów dietetycznych. Mianowicie chory nie powinien spożywać pokarmów trudno strawnych, pozostawiających dużo odpadków, ani pokarmów wzdymających. Na odwrót pożywienie chorego powinny stanowić pokarmy płynne, papkowate, dokładnie rozdrobnione. Pokarmy należy starannie przeżuwać. Trzeba także dbać o codzienny stolec: w razie potrzeby podaje się choremu łagodne środki rozwalniające lub stosuje się lewatywy. Silniejsze środki, przeczyszczające podrażniające jelita raczej pogarszają stan chorego, zwłaszcza w okresie napadu silnych bólów. Poza tym stosuje się postępowanie przeciwobjawowe. [podobne: skuteczne sposoby na opryszczkę, anatomia gardła, radektomia ]