W szczególnosci za niedroznoscia jelita cienkiego przemawiaja: 1) duza ilosc indoksylu w moczu juz w pierwszych dniach choroby

Zgon może nastąpić także wśród objawów ostrego zapalenia otrzewnej, które powstaje wskutek przedziurawienia owrzodzeń w nadmiernie rozdętym jelicie albo wskutek zakażenia otrzewnej bakteriami docierającymi do niej przez uszkodzoną ścianę jelitową. Rozpoznanie mechanicznej niedrożności z zamknięcia światła jelita od wewnątrz lub od zewnątrz opiera się na stwierdzeniu nieodchodzenia wiatrów i stolców, wzmożonych ruchów robaczkowych jelit, połączonych z silnymi kurczowymi bólami, oraz miejscowego wzdęcia brzucha bez objawów ogólnego zapadu. Określenie miejsca i przyczyny niedrożności opiera się na tych samych podstawach, co i określenie miejsca i przyczyny zwężenia jelit. W szczególności za niedrożnością jelita cienkiego przemawiają: 1) duża ilość indoksylu w moczu już w pierwszych dniach choroby; 2) wczesne pojawienie się wymiotów kałowych; 3) zmniejszenie ilości dobowej moczu i 4) zapad. W niedrożności w górnej części jelit nieraz można wprowadzić do nich przez odbytnicę dużą ilość wody, w niedrożności ,; dolnej części próby zastosowania lewatyw spełzają na niczym wskutek istniejącej przeszkody. Jeżeli po wprowadzeniu przeszło jednego litra wody niedrożność nie ustępuje, to najprawdopodobniej nie drożne jest jelito cienkie. W określeniu miejsca niedrożności może dopomóc także badanie radiologiczne, połączone z wlewem kontrastowym. [hasła pokrewne: gruz kruszony, łokieć golfisty, Azeloglicyna ]