Wpływ wczesnej i odroczonej terapii antyretrowirusowej na HIV w przypadku przeżycia ad 7

Bardzo niewielu pacjentów w grupie z odroczoną terapią przeszło na liczbę CD4 + poniżej 350 komórek na milimetr sześcienny. Gdy dane od tych pacjentów były cenzurowane przy pierwszej liczbie komórek CD4 + poniżej 350 komórek na milimetr sześcienny, względne ryzyko zgonu wśród pacjentów z grupy z odroczoną terapią z liczbą CD4 + od 351 do 500, w porównaniu z pacjentami w grupa wczesnej terapii z liczbą CD4 + powyżej 500 wynosiła 1,80 (95% CI, 1,24 do 2,62, P = 0,002). Połączenie z niezmierzonymi współzmiennymi
Rycina 1. Wyniki 1. Wyniki analiz wrażliwości Badanie wpływu możliwych niezmierzonych czynników zakłócających na związek między odstawieniem terapii przeciwretrowirusowej a śmiercią. Wykres warstwicowy pokazuje, że czynnik zakłócający o względnym ryzyku zgonu o wartości 4,0 i iloraz szans dla odroczenia terapii o 4,0 po korekcie o wszystkie zawarte zmienne zmniejszyłoby szacowane względne ryzyko dla odroczonej terapii do około 1,30.
Na koniec oceniliśmy, w jakim stopniu niezmierzona zmienna statystyczna może zmniejszyć względne ryzyko zgonu. Figura pokazuje wyniki analizy pacjentów z liczbą CD4 + od 351 do 500; podobne wyniki zaobserwowano dla analizy pacjentów z liczbą CD4 + powyżej 500. Wykres pokazuje, że czynnik zakłócający o względnym ryzyku zgonu o wartości 4,0 i iloraz szans dla odroczenia terapii o 4,0 po korekcie o wszystkie zawarte zmienne zmniejszyłoby szacowane względne ryzyko dla odroczonej terapii do około 1,30.
Dyskusja
Wyniki tego badania sugerują, że wśród pacjentów z liczbą CD4 + od 351 do 500, odroczenie terapii przeciwretrowirusowej było związane ze zwiększeniem ryzyka zgonu o 69% w porównaniu z wcześniejszą terapią. Wśród pacjentów z liczbą CD4 + powyżej 500, odroczona terapia wiązała się ze zwiększeniem ryzyka zgonu o 94%. Jak wykazano w poprzednich badaniach, starszy wiek był niezależnym czynnikiem ryzyka zgonu, 5,50, podobnie jak w przeszłości, w którym stosowano iniekcję narkotyków35 oraz obecność infekcji HCV.45
Wyniki dotyczące ryzyka odroczonego leczenia na śmiertelność były solidne po dostosowaniu do tych czynników i po wykluczeniu pacjentów z historią zażywania narkotyków w iniekcjach, którzy mogli mieć większe prawdopodobieństwo odroczenia leczenia, gorszy poziom przestrzegania terapii, i większe ryzyko śmierci. Rodzaj początkowego schematu leczenia przeciwretrowirusowego oraz odsetek pacjentów, u których wystąpiła supresja wirusa jako miara przestrzegania zaleceń, były klinicznie podobne we wczesnej fazie terapii i w grupie z odroczoną terapią. Zwiększone ryzyko zgonu u pacjentów, którzy przerwali leczenie było podobne w ciągu 10-letniego okresu badania. Zwiększona stopa przeżycia wśród pacjentów, którzy rozpoczynają leczenie przeciwretrowirusowe przy wyższych poziomach CD4 +, prawdopodobnie można przypisać wielu czynnikom, w tym wcześniejszej kontroli replikacji wirusa i różnorodności wirusów oraz większej korzyści immunologicznej.34-37 Niekompletna odbudowa liczby CD4 + jest powszechna wśród pacjenci rozpoczynający leczenie przeciwretrowirusowe przy niższych poziomach CD4 +, pomimo supresji wirusa przez okres do 10 lat w trakcie leczenia, i mogą występować uporczywe deficyty w funkcjonowaniu immunologicznym, nawet przy zasadniczym przywróceniu liczby CD4 +.38,39
Badania, w których pacjenci byli obserwowani dopiero po rozpoczęciu terapii przeciwretrowirusowej, nie mogły dostarczyć danych dotyczących zdarzeń związanych z AIDS i zgonów, które wystąpiły podczas odroczenia terapii, czynnik, który wprowadził odchylenie w czasie wstępnym.18 Niektórzy badacze zastosowali metody18 w celu przypisania tych brakujących zdarzeń, 21,22,27 przy użyciu danych od pacjentów z zakażeniem wirusem HIV w epoce przed pojawieniem się silnego leczenia przeciwretrowirusowego, ale takie metody mogą nie w pełni uwzględniać odchylenie w czasie