ZWEZENIE JELIT

ZWĘŻENIE JELIT (STENOSIS INTESTINORUM) Przyczyny. Zwężenie jelit może być wywołane przez zmiany I w ich ścianie lub w ich sąsiedztwie albo przez zawartość jelitową. Zmiany w ścianie jelit wiodące do ich zwężenia są to przede wszystkim blizny po owrzodzeniach, zwłaszcza gruźliczych i kiłowych, po wrzodzie trawiennym, rzadziej po owrzodzeniach czerwonkowych oraz powstających we wrzodziejącym zapaleniu okrężnicy, bardzo rzadko po. owrzodzeniach w durze brzusznym i szczególnie rzadko po owrzodzeniach przekrwiennych, zakrzepowo-zatorowych i in. Prócz blizn. zwężenie mogą wywoływać guzy jelit (rak, polipy i in. ), a także wgłobienia jelit. Bliznowate. zwężenia pochodzenia gruźliczego ą usadowione najczęściej w dolnej części jelita krętego i w kątnicy, pochodzenia kiłowego -przeważnie w odbytnicy, czerwonkowego – w jelicie grubym. Ze zmian w sąsiedztwie jelit do ich zwężenia mogą wieść guzy uciskające jelito z zewnątrz. Mogą to być przemieszczone lub powiększone narządy albo nowotwór narządu sąsiedniego, postronki powstałe w następstwie przebytego zapalenia otrzewnej, rozlanego lub ograniczonego, zaciskające jelito, zrosty pętli jelitowych z sobą lub zrosty jelita z narządem sąsiednim, duże wysięki wywołujące przegięcie lub skręcenie jelita itd. Ze zmian zapalno-zrostowych na szczególną uwagę zasługują zwężenia jelit powstające w okolicy zgięć okrężnicy. Najczęściej dotyczy to zgięcia śledzionowego, wskutek zrośnięcia z sobą końcowej części okrężnicy poprzecznej i początkowej części okrężnicy zstępującej nieraz na przestrzeni 10-12 cm. Jest to choroba payra. [przypisy: perforacja zęba, anatomia gardła, portal medyczny dla lekarzy ]