Zwezenie jelita moga wywolywac kamienie kalowe, zólciowe, cial obce, klebki pasozytów

Zwężenie jelita mogą wywoływać kamienie kałowe, żółciowe, ciał obce, kłębki pasożytów. Zwężenie może powstawać zarówno w jelicie cienkim, jak i w jelicie grubym. Może być ono tylko jedno lub dotyczy wielu miejsc jelita. Anatomia patologiczna. Jeżeli zwężenie jelit rozwija się powoli, to jelito doprowadzające rozszerza się, a mięśnie jego wybitnie przerastają. W jelicie wskutek ustawicznego podrażnienia mechanicznego i chemicznego przez zalegającą zawartość powstaje stan zapalny, często z wytworzeniem się owrzodzeń wskutek zaburzenia odżywiania jelita. Z czasem może dojść nawet do przedziurawienia jelita. Objawy zwężenia jelit są tym wyraźniejsze,- im zawartość -jelitowa w miejscu zwężenia jest bardziej zbita, Toteż zwężenie w jelicie cienkim i w początkowej części jelita grubego może przebiegać przez dłuższy czas zupełnie skrycie i wywołuje wyraźne objawy dopiero wtedy, gdy zwężenie będzie już znaczne albo gdy nastąpi chwilowo zupełne zatkanie zwężonego miejsca np. kamieniem kałowym, żółciowym, kłębkiem glist itp. Na odwrót jeżeli zwężenie jelit powoli rozwijające się dotyczy dolnej części jelit, mianowicie odbytnicy lub okrężnicy esowatej, to dolegliwości, których doznają chorzy, pojawiają, się stosunkowo wcześnie i w miarę rozwoju choroby stają się coraz częstsze i. silniejsze. [patrz też: dygestorium, gruz kruszony, leczenie chrapania warszawa ]